tisdag 13 november 2012

om att växa upp i någon annans tröja och om att vilja drömma fint med noppriga nallar på benen.

Jag fick ett par gamla nötta pyjamasbyxor av min storasyster idag. (Eller egentligen, för att undvika missförstånd, så är hon inte min biologiska syster. Vi har en märklig relation, vi är liksom inte vänner, inte bekanta, inte klasskompisar. vi är... systrar. Hon är lång och smal, jag är kortare och inte direkt tjock men i alla fall rundare än henne, hon har blont hår och fräknar och jag har en mer brun hy och mörka ögon. Ni har fattat grejen nu kanske? Ingen skulle se på oss att vi är systrar, och det är heller inte nödvändigt. Det känns, och det räcker..)

Jag fick alltså ett par nötta, rosa pyjamasbyxor med nallar på idag. För er som känner mig riktigt väl blir denna information onödig, men jag ä l s k a r pyjamasbyxor. Det är mitt favoritplagg i hela världen. Och det bästa av allt är när man får dem sådär lagom noppriga och lite för korta. Då vet man att de har använts med kärlek.

Jag har alltid ärvt massa kläder, vuxit upp i mina äldre kusiners tröjor, mammas jobbarkompisars byxor, deras barns jackor, grannars skor och ja.. Jag gillar hela tanken med att återanvända kläder. Låta dem bäras av de människor som behöver dem mest just då. Jag skulle tippa på att mer än hälften av alla plagg är ärvda som finns i min garderob, och jag tycker det känns bra. Jag har på detta sätt kunnat få väldigt mycket kläder, och också kunnat ge bort ännu mer, vilket har varit en fördel när man tycker det är roligt att klä sig fint. Stor variation till minimal kostnad - hur bra som helst!

Second hand är bra grejer. Ett plagg som någon annan har tröttnat på kanske passar mig perfekt och är just vad jag behöver? Och min gamla svarta klänning som hängt i min garderob i åratal utan att bli använd hänger nu istället i Sofias. Fin klänning byttes mot nötta sovbrallor, till bådas glädje!

Dessutom så har vi ett ansvar. Med en jord som förstörs mer och med ett sjukt konsumtionssamhälle är det allas ansvar att bidra till en mer hållbar värld. Att inte köpa nya kläder hela tiden är ett enkelt sätt. Byt istället kläder med varandra, ge till bättre behövande och se till att inte köpa en massa nytt i onödan. Leta på second hand-butiker och upptäck vilka skatter som kan gömmas där. Våga tänk nytt och dela med dig samtidigt som du ber andra att göra detsamma. Låna klänning till den där festen istället för att köpa en ny och ge bort kläder du inte använder. Jag tycker inte vi ska gå klädda i massa trasor och aldrig få känna oss fina, men vi kan dela garderober i större utsträckning. Det är bara roligt. Något gammalt för mig kan bli något nytt för någon annan. Jag är ett levande exempel.

Så, för att avsluta detta inlägg - nu ska jag krypa till kojs i mina fina "nya" pyjamasbyxor. Kanske kan de små nallarna hjälpa mig att drömma fina saker istället för alla de otäcka bilder som spelats upp i mitt huvud om nätterna den senaste tiden. Hoppas ni får sova gott, och har du tråkigt någon dag kan du alltid städa din garderob. Kanske inser du liksom jag att du glömt bort 10 plagg som du aldrig använder och skulle passa bättre i någon annans hem... Värt att fundera över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar