tisdag 28 maj 2013

om att misslyckas med något man ville klara av.

Det gick inte bra på gastroskopin, det gick inte alls bra. Jag fick lugnande innan undersökningen men flippade tydligen ändå ur och blev helt hysterisk när de körde ner slangen i halsen på mig. Jag minns inte så mycket av vad som hände efter det, men läkaren ropade på Alexander som fick komma och hålla fast mig för att jag inte skulle kunna dra ut slangen.

Nästa sak jag minns är att jag ligger i ett annat rum och gråter hysteriskt. Det gjorde jag i 45 med några korta pauser för hosta, spott och minuter där jag somnade. Alexander satt hos mig, höll mig i handen och sa att jag var jätteduktig. Dessa 45 minuter upplevde jag som ungefär 5. Allting var luddigt och jag kunde inte röra mig eller prata.

Jag fick i efterhand veta att de hade avbrutit undersökningen innan de ens hunnit ner till magen eftersom jag blev så panikslagen. Jag måste därför göra om detta igen, men då ska jag få sova. Tack och lov.

Jag hade förväntat mig en riktigt tuff undersökning men jag hade trott att jag genom att andas lugnt och tänka på något annat ändå skulle kunna härda ut. Jag hade förberett saker att tänka på, sånger att nynna i huvudet och böner att be. Allt detta var som bortblåst när jag väl låg där. Det var helt enkelt otroligt obehagligt och mina reflexer att ta bort det som orsakade obehaget var starkare än den dubbla dos lugnande jag fick.

Tyvärr.

När jag blivit lite piggare och slutat gråta fick jag gå till LAB och lämna blodprover. De tog 8 rör med blod vilket tydligen var mer än jag klarade av för jag blev jättedålig även där och tuppade nästan av. Stackars Alexander fick hjälpa mig där jag låg och kallsvettades. Usch.

Ja, tyvärr blev det ingen höjdardag. Jag hade sett fram att få denna gastroskopi gjord, längtat efter att det ska vara över. Nu har jag varit spänd inför denna dag i flera veckor - och så måste jag göra om det. GAH. Tack och lov att jag ska få sova. Hoppas det går bättre då. Tack för all omtanke inför idag.  Och alla ni som klarat av att göra en gastroskopi - jag beundrar er. Verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar