torsdag 26 november 2009

Hejåhå. Idag är det 5 dagen jag är hemma, eftersom min sjuka började i lördagsnatt. Men trots att jag har varit hemma och segat så länge har jag inte tröttnat än. Tänkte att ni skulle få veta varför:


Anastasia. Bra! Det var första gången jag såg den, men defenitivt inte den sista. Härlig musik och äkta Disneykänsla. Att den är på VHS med dålig kvalité förhöjer känslan av barndom ännu mer.


Tillsammans är man mindre ensam. Otroligt bra film baserad på Anna Gavaldas roman med samma namn. (läs boken med!) Man njuter från första till sista stund. Handlar om 4 ensamma personer vars liv på ett märkligt vis knyts samman, och de inser att ensamheten kan vara ganska mysig - om man har någon att dela den med.


Vanilla Sky. Inte så bra, trots att snygga Tom Cruise var med i den. Jag vet inte om jag bara är seg i huvudet eller om filmen ÄR krånglig och svår att förstå. Detta är den enda av alla filmer jag inte rekomenderar.


Mother of Mine/Den bästa av mödrar. Gripande och riktigt bra. Handlar om Eero som är ett finskt barn som tvingas evakuera till Sverige under andra världskriget. Han kommer till en gård i Skåne och frun i huset har svårt att ta emot barnet i sitt hjärta, tills hon får ett brev av Eeros mamma i Finland.


Chocolat. ÅÅÅ. finner inga ord. Jag såg den igårkväll, och insåg ännu en gång att denna film är en av de bästa som gjorts. Johnny Depp är fruktansvärt snygg och alla skådespelare är väldigt bra. Den handlar om en mor och dotter som öppnar en chokladbutik i en liten katolsk by i Frankrike. De välkommnas inte av Borgmästaren som gör att han kan för att visa att de inte är välkommna. Men med vilja och kärlek kan man klara det mesta, eller?


Friends with money/Rika Vänner. En typisk amerikans mittemellanbra film. Ni vet känslan av en ganska dålig handling, men ändå tillräckligt bra för att man ska fortsätta titta. En helt okej film om 4 par i amerika med snuskigt mycket pengar, men kanske inte tillräckligt med kärlek.


Sound of music. En klassiker som alla borde se. Man skrattar högt åt alla kulisser och det känns verkligen att denna musikal är gammal på riktigt. Handlar om Maria, en ung kvinna som flyttar från kloster i Salzburg hem till en sträng sjökapten och hans 7 moderlösa barn för att ta hand om dem. Barnen är hårt uppfostrade och får inte leka eller skratta. När pappan åker iväg i några veckor låter Maria barnen vara barn igen, och hon lär den sjunga och leka. Men nazisterna tar makten finns det värre problem än om man får klättra i träd eller ej...


Love Actually. Rätt bra film om en himla massa människor och deras kärlek. Vissa relationer är sorgliga och andra väldigt glada. Budskapet är att det i de flesta fall finns det kärlek, bara man tittar och letar ordentligt! Den finns i kramen, i leendet, i den hjälpande handen. Ja egentligen överallt.


Finding Neverland. En otroligt fin och rörande film med Johnny Depp och Kate Winslet i huvudrollerna. Den handlar om författaren James som lär känna en ensam mor och hennes 4 pojkar. Tillsammans far de på äventyr i fantasins - och kanske till och med verklighetens värld. Jag gråter och snörvlar när jag ser denna, men ack så fin den är!

Jag gillar att se på film. Det finns så många bra filmer, och det är så skönt och avkopplande att titta på film ibland. De kan få mig att skratta, gråta och må bra. Alltid finns det någon bra film för varje situation. Vad har ni för favoriter?

7 kommentarer:

  1. Chocolat! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH!!! Johnny Depp ! En av de bästa filmen någonsin!

    SvaraRadera
  2. ja, och jag såg just Finding Neverland med honom! (asså, inte tillsammans med honom, vilket ioförsig hade varit ett drömscenario, utan jag satt i soffan och dreglade och grät för han är sååå snygg och han är inte min.)
    kära tider. gift dig med mig Johnny!

    SvaraRadera
  3. herregud va filmer du tittat på Jonna!
    men den bästa av mödrar är grymt bra tycker jag!! :)

    SvaraRadera
  4. Det har visats en hel del film hos Lindroth kan man säga! krya på dig! Kraam :)

    SvaraRadera
  5. Jag ska göra mitt bästa för att låta bli att se dom

    SvaraRadera
  6. Jag kan säga att jag skulle bli sjuk om jag tittade på så många filmer, mitt huvud skulle dunka och min blick skulle bli grumlig.

    Krya på dig!
    kram Bettan

    SvaraRadera
  7. Hahah, om ni visste vad jag saknar er allihopa! (ja till och med Ludde lite grann, trots att han förolämpar min filmsmak).

    Jag har inte sett någon film än idag. Får bli några i eftermiddag och ikväll. Finns liksom inget annat jag orkar göra, och sova är för tråkigt.
    Jag ska göra mitt bästa för att bli frisk igen.
    kram!

    SvaraRadera