torsdag 7 november 2013

om listor och dagar som faktiskt fungerar.


Jag har fortfarande svårt att hantera stress och dagar med mycket som ska göras. Idag var en dag som innehöll många moment, och jag kände mig stressad. Egentligen i onödan, men min kropp funkar inte riktigt som vanligt än. Jag skulle till exempel skjutsa mormor till olika affärer och hinna städa här hemma innan klockan två. Mitt bästa tips för att inte stressa upp sig över saker och låta onödig energi gå till att gång på gång planera sin dag är att skriva listor. Listor över allt. Allt. Det funkar bra för mig. Då slipper jag lägga upp min dag 1000 gånger utan kan skriva en lista och sedan hålla mig till den. Det är också bra att skriva upp små detaljer på listan (eller ännu bättre saker man redan gjort) så att man får bocka av saker ofta. På dagens lista stod en massa saker, men bland annat att tömma diskmaskinen, plocka i diskmaskinen, städa köket, starta en tvättmaskin osv. Jag hann inte med mer än hälften men ack så skönt det är att få bocka av åtminstone de sakerna.

På listan stod också "Träffa Li". Det var himla mysigt. Vi lagade lunch tillsammans och åt sedan den och en smarrig fruktsallad. Så väldigt bra att ses sådär några timmar ibland och uppdatera oss om varandras liv. Nu har hon åkt till jobbet och jag ska skriva en andakt till morgondagens tonår. 

Ibland slår det mig att det faktiskt funkar nu. Att leva ganska likt alla andra. Om jag så får fortsätta skriva listor i all evighet så är det värt det, så länge jag får känna att jag kan leva mitt liv och vara delaktig i det. Ha möjlighet att orka dagarna och göra saker på mitt sätt. Det är så otroligt viktigt för mig och min hälsa. Och det, det vill jag vara rädd om. För både min och alla andras skull.  



2 kommentarer:

  1. Tack för en mysig eftermiddag! Och TACK för presenten, blir varm i hjärtat varje gång jag läser kortet. Jag är så tacksam att få ha dig som min nära vän! Du är fin. Och jag skriver också listor, alltid. Listor äger ;) PUSS&KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god, för båda sakerna! Detsamma. Du är himla bra! KRAM

      Radera