tisdag 8 december 2009

gräset är alltid grönare på andra sidan.

något jag har tänkt på mycket nu när jag är sjuk är framtiden och mitt liv. ibland känns mitt liv just nu så meningslöst. jag vaknar, går till skolan, pluggar, gör nåt annat en stund, pluggar och sover. vad tjänar det till?

jag tänker så en stund, och i min fantasi drömmer jag mig 5 år frammåt i tiden. ååå, då ska jag va snygg och bo i en mysig, kreativt inredd takvåning någonstans och leva livet. jag ska vara lycklig. som om lycka sitter i en egen lägenhet och att försvinna och börja om någon annanstans?

då börjar jag tänka mig 12 år frammåt istället. Då vill jag vara småbarnsmor och gift med världens bästa man. då ska vi bo där i vårt mysiga hus och leva livet. som om ett sådant liv inte har några problem? som om man inte är stressad och orolig och har massor att göra med småbarn och egen ekonomi och allt.

då tänker jag mig 20 år frammåt i tiden. när jag är 35 år vill jag va färdiutbildad för länge sen och ha ett tryggt liv. jag ska bo någonstans med min man och mina barn och allt ska vara så bra. som om det inte finns problem där med? det är nog inte lätt att va vuxen och förväntas ha koll på allt, veta allt och kunna allt.

men när jag är riktigt gammal då? när jag är 75 år och bor i mitt hus med min man och mina barnbarn kommer ibland och hälsar på. då måste väl livet va perfekt? som om det inte finns många krämpor och problem då? kroppen är sjuk och gammal, och man orkar inte längre. nej, det är nog inget problemfritt liv det inte.

så vad kommer jag fram till? blir livet aldrig bra? kommer det alltid vara stressigt och fyllt av problem? vad tjänar då allting till?
nej, jag tror inte att livet alltid kommer va fullt av problem. Jag tror att det kommer innehålla mycket glädje och kärlek och jag tror att livet kommer bli fantastiskt. men vad jag tror är viktigt är att inse att livet redan nu innehåller mycket glädje och kärlek. livet är fantastiskt redan nu!

Om man bara drömmer sig bort och tror att allting kommer va perfekt i framtiden så gör man sig själv en fet otjänst. Livet är inte perfekt för att man bor i en mysig takvåning eller för att man har slutat skolan. Livet kommer alltid innehålla jobbiga saker, och det kommer inte alltid vara en dans på rosor. men det spelar ingen roll om du är 15 eller 45.

Jag tror det handlar om att leva här och nu. Visst ska man drömma, men man får inte glömma bort nuet mitt i alla planer och förväntningar. man måste inse att livet är bra nu med. allting har sin tid och just nu är vår tid i skolan som trötta 15 åringar. och vi kan drömma om framtiden, men det är också nu vi ska se till att det kommer bli möjligt att förverkliga våra drömmar. vi måste börja leva nu, inte om 9 år. det är nu livet är vårt. precis just nu. så vad gör vi av vårt liv? var vill du vara om 10 år?
den frågan kan bara du svara på, och det är även bara du som kan se till att hamna där.

3 kommentarer:

  1. meeen.när jag läste förut så var rubriken bara med,därav mitt meddelande ovan.Det är så bra det du skriver,och jag håller med dig så mycket.du är mycket klok.

    För att komma någonstans i livet måste man ju leva just nu,leva livet just nu.Annars kommer man ju aldrig någonstans.Jag kan ju gå omkring och tänka på att salongerna är om en vecka,och hålla tummarna att det går bra.Visst kommer jag komma till den dag då salongerna är.Men det blir ju mycket bättre om jag idag förbereder mig för salongerna ,"redan nu",för att kunna få ultimat resultat när det väl gäller.Glöm inte Gud i allt detta heller.Han hjälper dig till framtiden.jag är ett levande exempel på det....;)

    nu,så har jag något mer att säga dig.på torsdakväll planerar jag att få mitt hår färgat.det vore trevligt att kunna planera in att det var du som gjorde det och att jag sedan bjöd dig på nybakt fika(tyvärr är det inte jag som bakat utan min mor och syster,men det smakar nog ännu bättre än om jag gjort det).Kom nu inte och säg att du ska jobba hela kvälla(för någonstans därbak i mitt huvud sitter en liten kotte och säger att det är det du tamejtusan gör).Så att....hör av dig va?

    SvaraRadera
  2. du har så rätt. bra!
    och tyvärr ska jag jobba, så du får be din kära syster att färga :) men annars hade jag gjärna gjort det! puss

    SvaraRadera