måndag 6 februari 2012

fröken Lorentzi och jag.

här är jag och Ebba för en sisådär väldigt många år sedan, sittandes ute i trädgården en varm sommardag. vi har bott några hus ifrån varandra under hela våra liv tills i höstas då Ebba flyttade från stan för att gå folkhögskola. jag är väldigt glad för hennes skull, men det är inte annat än att jag saknar henne ibland.

en viss te-smak påminner mig alltid om sommaren 2009 då vi drack te i deras uterum minst 4 gånger om dagen. vissa recept om den sommaren som vi bakade kladdkaka konstant och ständigt försökte hitta på nya sätt att förfina denna fantastiska kaka. kiwi kan påminna mig om den gången Ebba var sjuk och bodde hemma hos mig så jag fick pyssla om henne med frukost på sängen. tom cruise påminner mig alltid om den sommaren då hon tvingade mig att se på alla filmer där han spelade eftersom hon tyckte han var så förfärligt snygg och inte ville tycka det ensam. vissa strumpor påminner mig om när vi gick i sjuan och nian och Ebba alltid lånade mina svettiga strumpor efter idrottslektionen eftersom hon hade glömt ett par extra. (hon är fortfarande skyldig mig minst fem par) high-school-musical- nothäftet påminner mig om den perioden då vi älskade den filmen och sjöng alla deras låtar jämt. (lite pinsamt, jag vet). vissa helt andra saker kan få mig att minnas hysteriska skrattanfall och djupa samtal. fina sånger som har sjungits och toner som har spelats.

När Ebba kommer hem nästa gång tänker jag gå ner till henne, kliva in där i hallen, hoppa till lite för att hennes dumma katt skrämmer livet ur mig och sedan känna mig som hemma. koka lite te, ta fram knäckebröd och marmelad och sedan sätta mig skavfötters med min vän under en filt i soffan. vi ska lyssna på lite musik i bakgrunden (från cd-spelaren som är dum och bara funkar när den är på humör) och så ska vi prata ifatt.

det var på tok för länge sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar