söndag 25 maj 2014

Så tacksam (och lite arg).


Jag har haft en så fantastisk helg. Lycklig och påfylld med massa energi inför veckan som kommer. Har njutit så mycket. Jag började jobba i fredags eftermiddag och körde vaken-natt på jobbet där jag trivs extra bra. Alexander jobbade också natt och när vi slutat kl 10 på lördagen gick vi (han rätt fräsch och jag som ett spöke hög på socker för att hålla mig vaken) och förtidsröstade. (SÅ viktigt och stort!) Solen sken och vi åt en piggelin till andra-frukost. Därefter åkte vi till Söråsen och jag slocknade i en soffa fram till lunch. Åt otroligt gott, köttgryta på eget ekologiskt kött och sedan gick vi en promenad för att se allt som hänt i Söråsen på sista tiden. Jag hälsade på nya tjuren, kollade kalvar och den nya dammen om grävts och sedan kom åskan. Helt dygnsura blev vi upphämtade av Alexanders mormor i bilen och fick sedan mysa inomhus hemma hos farmor som bjöd på kaka, tårta och bullar. 

Vi kröp upp i soffan efter kvällsmat och kollade på "En oväntad vänskap" tillsammans med hela familjen Samuelsson. Så himla fin film. Somnade sedan gott i vårt rum (njuter lika mycket varje gång jag får krypa ner i sängen där. Bred, precis lagom hård och med nya lakan, täcken och kuddar - allt vitt. Känns så lyxigt! Världens bästa julklapp till oss.) 

I morse försov vi oss eftersom jag stängde av klockan i sömnen, men efter lite rop från omgivningen klev vi upp till en dag i solsken. Vi åt lång lyxig frukost i växthuset tillsammans och sedan kunde vi gå och titta in 3 alldeles nyfödda kattungar. Så himla fint! Jag gick en promenad med svärföräldrarna och plockade blommor till mamma, och sedan lämnade vi Söråsen. Alexander började jobba och jag åkte hem till familjen och firade mors dag. Vi åt rysligt gott och sedan tog vi eftermiddagsfikat och tupplur på sjön. Nu ikväll har jag "jobbat" som kontaktperson åt min vän och vi har spelat kubb och sjungit. Världens bästa jobb. Bli kontaktpersoner vänner! 

Nu slappar jag i soffan, bestämt mig för att vara ledig i morgon bara för att jag får och kan. Tittar på valvakan och oroas över vissa delar och gläds över andra. Samtidigt skäms jag. Hälften av Sveriges befolkning med åldern inne har inte röstat. HUR kan man låta bli att göra sin röst hörd? Hur korkad får man bli? Hur ansvarslös får man vara? Och hur kan det vara ett positivt rekord att faktiskt hälften har använt sin röst? Människor dör för sin rätt att få rösta runt om i världen, och ändå väljer hälften av svenskarna att inte använda sin rättighet. Sorgligt och skrämmande. 

Men trots oro och glädje över resultatet i EU-valet har jag haft en fantastisk helg. Helt otroligt bra. Lycklig och tacksam ända in i märgen. Nu är jag laddad för veckan framöver. Härligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar