torsdag 3 maj 2012

jag längtar efter frihet så mycket att det nästan gör ont.

jag längtar efter mer tid med dig, efter mer ork, efter mer inspiration och engagemang. jag längtar efter tid med min familj och med mina vänner, efter egentid och tid för vila. jag är trött på att fel saker tar så mycket av min kraft. jag vill inte plugga. jag är så innerligt trött på att min tid går till saker jag inte brinner för, saker som bryter ner mer än bygger upp. så vill jag inte leva. 

jag vill ligga på en filt i gräset, jag vill slumra till och känna hur solens strålar värmer mina ben som får smaka svensk sol för första gången på tre årstider. jag vill hjälpa och finnas för andra. jag vill inte försvinna bakom böcker, miniräknare och jobb. så idag struntade jag i allt annat som borde göras och gjorde vad jag egentligen ville istället. jag var barnvakt i 2,5 timmar (smidigt då ungen sov i 2 timmar i skuggan vid mig) och under tiden var min älskade syster Sofia hos mig och pratade strunt på med mig på filten i solen. När Sofia hade åkt hem vaknade lilla hjärtat och vi åt frukt och tränade på att prata. Sedan gick vi på promenad till brevlådan och cyklade till kyrkan. 

och jag vet, tiden finns inte. jag kommer gråta om två veckor när skolan tar livet från mig. jag kommer få sitta uppe på nätterna och skriva klart arbeten, plugga till prov och förbereda redovisningar. jag kommer få betala för att jag tar tid och gör så som jag gjorde idag. det kommer kosta och det kommer vara dyrt. 
men det kommer vara värt det. för jag vill leva. jag älskar känslan av min lilla älskade flickas hand, hårt sluten kring mitt lillfinger på promenad i trädgården, jag älskar känslan av att få vila lite, låtsas att måsten inte finns. 
får jag inte de stunderna så går jag av. och vad tjänar då allt slit till? 

jag längtar så innerligt efter frihet. tills dess tänker jag låtsas att jag har någon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar