lördag 21 juni 2014

om ett misslyckande i mitt husmorspyssel.

Vi har en enorm fläderbuske i vår trädgård och just nu blommar den för fullt. Mamma har gjort massa flädersaft och jag ville testa att torka blommorna för att göra te av dem. Sagt och gjort, jag plockade ett gäng blommor, repade av själva småblommorna från "kvisten" och la dem på plåtar på bakplåtspapper för att torka. De har nu legat i vårt uterum i solljuset i några dygn och har torkat fint. Så för en stund sedan gjorde jag min första kopp te på hemmagjort, ekologiskt, närproducerat te. Det låter ju hur bra som helst, om det inte vore för den saken att det var svinäckligt. Alltså verkligen förskräckligt. Hua! 

Men jag har läst att man kan använda torkade fläderblommor som strössel och smaksättare i till exempel fil eller yoghurt så det testade jag, och det var gott. Så ja, lite nytta kan jag få av mitt te i alla fall eftersom det verkligen inte kommer drickas upp. 

Jag tycker om att pyssla och vara lite husmoderlig. Ibland går det åt skogen, som denna gång, men då får man försöka hitta andra sätt att använda resultatet på. Några gånger blir det tvärt om mycket bättre än förväntat så man kan ju inte låta bli att försöka vara lite kreativ bara för att det ibland blir äckligt, fult eller allmänt dåligt. Det vore ju hemskt tråkigt. 

Så, någon som vill komma och äta lite fläderyoghurt? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar